Sasha's Blog

Sasha is door naar FINALE KONINKLIJK CONCERTGEBOUW CONCOURS 2017
Robin Witteveen / maandag 22 mei 2017 / Categories: Sasha Contrabas

Sasha is door naar FINALE KONINKLIJK CONCERTGEBOUW CONCOURS 2017

Zondag 25 juni 2017 | 15:00- 17:15 | Kleine Zaal

Koninklijk Concertgebouw Concours
Na een videovoorronde via YouTube, de halve finale in de Kleine Zaal én een masterclass, is het dan nu zover: de finale van het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017! Zes jonge musici laten van zich horen op het podium van de Kleine Zaal. De jury bestaat uit vijf Nederlandse topmusici: Jan Willem de Vriend, Thomas Beijer, Gideon den Herder, Lisa Jacobs en Raaf Hekkema.

Finalisten en prijzen
De jonge finalisten krijgen in ieder geval allemaal een geweldige masterclass van een bekend musicus. De winnaar mag optreden in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw tijdens het Prijswinnaars Lunchconcert. Daarnaast wint hij of zij een geldbedrag van duizend euro ten behoeve van zijn of haar muzikale ontwikkeling. En natuurlijk krijgt de winnaar de enige echte Koninklijk Concertgebouw Concours Trofee!

Mede mogelijk gemaakt door:
Het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door de VandenBroek Foundation.

Zondag 25 juni 2017 | 15:00- 17:15 | Kleine Zaal | Educatie - Participatie | Kaarten Vanaf € 12,50

Print
Rate this article:
No rating
530

Please login or register to post comments.

Diverse Contrabas optredens van Sasha 2015/2016/2017 - Video opnames

 

Sasha speelt Contrabas op het Koninklijk Concertgebouw Concours 2015

 

Sasha in de krant - Weekblad Ouder-Amstel 14 jan 2015

Ik was enorm nerveus voor de tv-auditie


 

Conny Vos, Ouderkerk aan de Amstel - Opgekruld op de bank van haar ouderlijk huis blikt de elfjarige Sasha Witteveen terug op haar deelname aan Het Orkest van Nederland. Na een spannende strijd haalde Sasha de finale en mocht ze meedoen aan de uitvoering in het Concertgebouw. ‘Ik ben erg gegroeid door deze ervaring.’
 
Pas een jaar bespeelt Sasha de contrabas, een strijkinstrument dat groter is dan zijzelf. Ze begon op de piano, maar wilde graag een strijkinstrument proberen. In een Bredaas Jazz café zag ze iemand op de contrabas spelen en dat leek haar wel leuk. ‘Ik houd van de lage tonen.’ Na afloop van een concert van de grote contrabassist Dominic Seldis sprak ze de muzikant persoonlijk. Ze vertelde dat ze ook contrabas speelde en hij raadde haar aan auditie te doen voor het programma Het Orkest van Nederland, dat hij heeft bedacht. ‘Eerst waren er voorrondes die niet op televisie kwamen. Mijn moeder begeleidde me op de piano. Ik speelde een stuk dat De Olifant heet. De olifant is een zwaar dier, dus dat past goed bij de bas.’
 
Auditie
Sasha mocht door naar de tv audities. ‘Daar was ik heel zenuwachtig voor, omdat ik gefilmd werd. Na afloop moest ik huilen van de zenuwen.’ Voor de halve finale was Sasha minder zenuwachtig. ‘Toen stonden we achter een gordijn. Ik vind het niet fijn om alleen op een podium te staan voor veel mensen. Het was een spannend moment toen het gordijn open ging en ik het publiek zag. We waren met drie contrabassisten over. We moesten alle drie hetzelfde stuk instuderen, zodat het goed te vergelijken was. Dit keer moest ik huilen van blijdschap dat ik door was naar de finale.’ Zes dagen lang moest Sasha elke dag oefenen om veertien stukken te kunnen spelen in het concertgebouw. ‘Na de eerste tv auditie kreeg ik vier stukken en na de halve finale kreeg ik er weer vier bij, dus die had ik al gerepeteerd. Ik zat op een laag niveau en leerde er steeds in stapjes wat bij. Nu zit ik op een veel hoger niveau dan toen ik begon. We hebben een masterclass gehad van Dominic. Hij gaf veel tips. Verder moesten we heel hard oefenen.’
 
Spanning
Toen kwam het moment van de uitvoering in het concertgebouw. ‘Ik was er al heel vaak geweest, maar vanaf het podium leek de zaal kleiner. Ik durfde bijna niet te zwaaien, maar toen ik mijn hand op stak, juichte mijn hele klas. Die aanmoediging gaven me een stukje zekerheid. In het begin vond ik het spannend, maar ik zat met mijn vrienden op het podium. We waren zoveel met elkaar op getrokken, dat we echt een band hadden gekregen met elkaar.’ De contrabas is eigenlijk een eenzaam instrument, totdat het in een orkest tot leven komt. ‘Spelen in een orkest is net een groot schilderij dat je samen maakt. Iedereen speelt een andere partij en samen klinkt het nog mooier. Met elkaar maak je iets groots.’ Van het samenspelen heeft Sasha erg van genoten en nu het allemaal voorbij is, mist ze dat vooral. ‘Ik vind het jammer dat het is afgelopen. Ik speel nu liever samen dan alleen. Ik wil graag in een jeugdorkest gaan spelen. Ik heb al contact gelegd met het Nederlands Jeugd Strijkorkest.’     

Zie ook Sasha’s website: www.witteveen.nl/sasha 
 

Sasha in 't Orkest van Nederland

Orkest van NL - Generale Repetitie