Sasha's Blog

Radu Ratering winnaar van het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017
Robin Witteveen / maandag 26 juni 2017 / Categories: Sasha Contrabas

Radu Ratering winnaar van het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017

voor solisten van 9 tot 14 jaar

De finale vond zondag 25 juni plaats in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw. Radu ontving uit handen van juryvoorzitter Jan Willem de Vriend een trofee en een geldbedrag van € 1.000,- ten behoeve van zijn muzikale ontwikkeling. De jury noemt Radu ‘een uitzonderlijk talent met een volwassen vertelkracht’. Ook de publieksprijs ging naar Radu Ratering. De winnaar van het Koninklijk Concertgebouw Concours mag optreden tijdens het Prijswinnaars Lunchconcert in Het Concertgebouw op 25 oktober en bij Klassiek op het Amstelveld op 16 september.

Radu is geboren in Utrecht en raakte op zesjarige leeftijd in de ban van de piano toen hij de meesterpianist Radu Lupu hoorde optreden. Hij begon zijn pianolessen bij Garry Scheffens in Houten. In 2014 werd hij toegelaten tot de Sweelinck Academie in Amsterdam waar hij studeerde bij Marjès Benoist tot haar pensionering in 2016. Daarna studeerde hij enkele maanden bij Nino Gvetadze. Sinds maart 2017 krijgt Radu opnieuw les van Marjès Benoist. Hij heeft masterclasses gevolgd bij Ruth Nye, Diane Andersen en Yingdi Sun.

Radu won al diverse prijzen, waaronder de eerste prijs van het Steinway Pianoconcours 2016 en de eerste prijs van het nationale Prinses Christina Concours 2017.
Radu speelde onder meer naast Lang Lang in Het Concertgebouw tijdens ‘Lang Lang en 100 pianisten’ in 2014, op het Kinderprinsengrachtconcert in 2015 en op het Piano Duo Festival in 2015. Radu zit in het eerste jaar van het gymnasium van het Cals College in Nieuwegein. 

De jury van het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017 bestond uit dirigent Jan Willem de Vriend, saxofonist Raaf Hekkema, cellist Gideon den Herder, pianist Thomas Beijer en violiste Lisa Jacobs. Het Koninklijk Concertgebouw Concours is de opvolger van de Concertgebouw Talentenjacht, die succesvolle winnaars kende als Lucie Horsch (blokfluit, 2009), Carter Muller (piano, 2012) en Aidan Mikdad (piano, 2013). De meest recente winnaars van het concours in zijn huidige vorm zijn Nikola Meeuwsen (piano, 2014), Reinier Wink (cello, 2015) en Anna Kuvshinov (piano, 2016). Het Koninklijk Concertgebouw Concours staat open voor jong muzikaal talent uit heel Nederland.

Finalisten

De finalisten van het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017 waren
- Sasha Witteveen, contrabas
- Kaya Gür, viool
- Maria Pedano, hobo
- Emma Naegele, cello
- Radu Ratering, piano
- Menno Verloop, viool

Koninklijk Concertgebouw Concours

Het Koninklijk Concertgebouw wil met dit nationale concours jongmuzikaal talent een professioneel podium bieden. Daarnaast wil Het Concertgebouw de jonge musici stimuleren om muziek te maken en het contact bevorderen tussen jong talent en professionele musici.
Ben je tussen de 9 en 14 jaar oud, dan kun je je aanmelden voor het Koninklijk Concertgebouw Concours. De procedure wordt via deze pagina uitgelegd en de data voor de editie 2018 zullen nog worden aangekondigd.

Het Koninklijk Concertgebouw Concours 2017 wordt mede mogelijk gemaakt door de Vandenbroek Foundation.

==================

Reactie Sasha:
Het was een enorm leerzame, gezellige, en spannende finale van het Koninklijk Concertgebouw Concours & iedereen heeft heel goed gespeeld! Gewonnen heb ik niet, maar ik gun Radu Ratering de prijs en ik wil de jury, mijn moeder (die mij heeft begeleid), mijn leraar en het publiek bedanken voor deze mooie finale!

Print
Rate this article:
No rating
557

Please login or register to post comments.

Diverse Contrabas optredens van Sasha 2015/2016/2017 - Video opnames

 

Sasha speelt Contrabas op het Koninklijk Concertgebouw Concours 2015

 

Sasha in de krant - Weekblad Ouder-Amstel 14 jan 2015

Ik was enorm nerveus voor de tv-auditie


 

Conny Vos, Ouderkerk aan de Amstel - Opgekruld op de bank van haar ouderlijk huis blikt de elfjarige Sasha Witteveen terug op haar deelname aan Het Orkest van Nederland. Na een spannende strijd haalde Sasha de finale en mocht ze meedoen aan de uitvoering in het Concertgebouw. ‘Ik ben erg gegroeid door deze ervaring.’
 
Pas een jaar bespeelt Sasha de contrabas, een strijkinstrument dat groter is dan zijzelf. Ze begon op de piano, maar wilde graag een strijkinstrument proberen. In een Bredaas Jazz café zag ze iemand op de contrabas spelen en dat leek haar wel leuk. ‘Ik houd van de lage tonen.’ Na afloop van een concert van de grote contrabassist Dominic Seldis sprak ze de muzikant persoonlijk. Ze vertelde dat ze ook contrabas speelde en hij raadde haar aan auditie te doen voor het programma Het Orkest van Nederland, dat hij heeft bedacht. ‘Eerst waren er voorrondes die niet op televisie kwamen. Mijn moeder begeleidde me op de piano. Ik speelde een stuk dat De Olifant heet. De olifant is een zwaar dier, dus dat past goed bij de bas.’
 
Auditie
Sasha mocht door naar de tv audities. ‘Daar was ik heel zenuwachtig voor, omdat ik gefilmd werd. Na afloop moest ik huilen van de zenuwen.’ Voor de halve finale was Sasha minder zenuwachtig. ‘Toen stonden we achter een gordijn. Ik vind het niet fijn om alleen op een podium te staan voor veel mensen. Het was een spannend moment toen het gordijn open ging en ik het publiek zag. We waren met drie contrabassisten over. We moesten alle drie hetzelfde stuk instuderen, zodat het goed te vergelijken was. Dit keer moest ik huilen van blijdschap dat ik door was naar de finale.’ Zes dagen lang moest Sasha elke dag oefenen om veertien stukken te kunnen spelen in het concertgebouw. ‘Na de eerste tv auditie kreeg ik vier stukken en na de halve finale kreeg ik er weer vier bij, dus die had ik al gerepeteerd. Ik zat op een laag niveau en leerde er steeds in stapjes wat bij. Nu zit ik op een veel hoger niveau dan toen ik begon. We hebben een masterclass gehad van Dominic. Hij gaf veel tips. Verder moesten we heel hard oefenen.’
 
Spanning
Toen kwam het moment van de uitvoering in het concertgebouw. ‘Ik was er al heel vaak geweest, maar vanaf het podium leek de zaal kleiner. Ik durfde bijna niet te zwaaien, maar toen ik mijn hand op stak, juichte mijn hele klas. Die aanmoediging gaven me een stukje zekerheid. In het begin vond ik het spannend, maar ik zat met mijn vrienden op het podium. We waren zoveel met elkaar op getrokken, dat we echt een band hadden gekregen met elkaar.’ De contrabas is eigenlijk een eenzaam instrument, totdat het in een orkest tot leven komt. ‘Spelen in een orkest is net een groot schilderij dat je samen maakt. Iedereen speelt een andere partij en samen klinkt het nog mooier. Met elkaar maak je iets groots.’ Van het samenspelen heeft Sasha erg van genoten en nu het allemaal voorbij is, mist ze dat vooral. ‘Ik vind het jammer dat het is afgelopen. Ik speel nu liever samen dan alleen. Ik wil graag in een jeugdorkest gaan spelen. Ik heb al contact gelegd met het Nederlands Jeugd Strijkorkest.’     

Zie ook Sasha’s website: www.witteveen.nl/sasha 
 

Sasha in 't Orkest van Nederland

Orkest van NL - Generale Repetitie